zondag 30 maart 2014

Papieren maan




baden met heet, met warm én met koud water
- caldarium, tepidarium en frigidarium - bezat
de villa van een andere schatrijke heer uit een
iets verder verleden: de schrijver en redenaar, 
politicus en kunstverzamelaar Herodes Atticus
geboren in Marathon, 2de eeuw na Christus

zijn vader vond een goudschat, maar was zo 
eerlijk dit te melden aan de keizer, die hem
daarom de schat liet houden

zoonlief gebruikte het fortuin (als wederdienst?)
om er overal in Griekenland grote verfraaiings-
werken mee uit te laten voeren - nog steeds
vindt men in haast alle Griekse cultuurcentra
de resten van gebouwen die hij heeft laten
oprichten

een ervan het Odeion aan de voet van de Akropolis
opgetrokken voor z'n overleden vrouw Regilla, uit
schuldgevoel misschien, hij zou haar bij leven te
vaak verwaarloosd hebben...

daar zong, dertig jaar geleden, een geliefde zangeres
dit mooie lied - ik liet het vanmorgen aan mijn zoon
horen, hij kende mijn gevoel voor haar nog niet -

maar was, net als ik, zeer aangedaan



de zee zal vogels brengen
en de wind gouden sterren
om je haar te strelen
en je hand te zoenen

papieren maan, namaakstrand
als je me een beetje geloofde
zou het allemaal waar zijn

zonder je liefde gaat de tijd zo snel
zonder je liefde is de wereld kleiner

papieren maan, namaakstrand
als je me een beetje geloofde
zou het allemaal waar zijn

(Gr. Χάρτινο το φεγγαράκι,
muziek Manos Hatzidakis)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten