dinsdag 15 maart 2016

HAFF: Angola

aanstaande donderdag en vrijdag nemen we wederom 
- ik dénk dat we het al ieder jaar deden, al deed ik daar
blijkbaar niet iedere keer verslag van (merk ik in het
blogarchief...) - deel aan het HAFF-animatiefilmfestival
in Utrecht

we doen 2x een "Daily Master", masterclass zeg maar
1x een mooie film, en 1x een overzicht van wat in het
voorbije jaar op de Nederlandse en Vlaamse filmscholen
door studenten is geproduceerd... - ik zal mijn best doen
om het iedere keer netjes onder uw aandacht te brengen

stapje voor stapje - laat me beginnen bij het begin, as. do.



dan maken we kennis met de Vlaams-Brusselse animator
Eric Goossens, van het productiehuis Walking The Dog,
die wat komt toelichten over de rol van dit bedrijf in het
tot stand komen van de hybride lange animedocumentaire 
'Another Day of Life', een verfilming van het boek van de
Poolse oorlogscorrespondent Ryszard Kapuscinski over
zijn lotgevallen in de burgeroorlog in Angola 1975...

dus wat denk je dat we vandaag, ter voorbereiding, deden?

precies:
1) we keken naar de twee Angola-afleveringen van vpro's 
Dwars door Afrika van journalist Bram Vermeulen (van
wie we erg gecharmeerd raakten!...)

2) we lazen in Nog Een Dag van Kapuscinski dat we
afgelopen zondag al ontleenden in de bieb



3) we keken naar het interview dat Adriaan van Dis
lang geleden van de schrijver afnam (en raakten ook
heel erg gecharmeerd van Kapuscinski zelve...)

4) hadden graag nog andere uitzendingen op npo.nl
bekeken, maar kregen die bij gebrek aan Silverlight
afspeelsoftware helaas niet aan de praat...

5) en eindigden met BBC Four's Cuba in Angola

waarmee we, dacht ik, wel genoeg gedaan hadden 
voor vandaag




Geen opmerkingen:

Een reactie posten