zaterdag 8 november 2014

Im Je Oel

Golo is, voor het schrijven van een nieuw verhaal,
bezig met het uitwerken van een zelf verzonnen
elfentaal - hij heeft alvast deze voornaamwoorden:


IM (ik)
(je)
OEL-AL (hij-zij)

IMMER (wij)
JEMER (jullie)
MER (zij)


uitleg:
- JÉ: spreek uit met "scherpe e" (van "met", "pet" e.d.) - vandaar het accent
- IMMER = IM+MER; MER is verwant met ons woord "meer", er zijn twee ik-ken, m.a.w. "meer dan een ik", dat is "wij"
- JEMER = JE+MER - zelfde principe: verschillende jij-en samen, "meer dan één jij tegenover mij"
- MER: zonder voorvoegsel, omdat de groep van "meerdere mensen" wanneer ze als "zij" worden aangeduid en bejegend min of meer "anoniem" is


voorwerps-vorm:
per voornaamwoord heeft ie ook al de vormen 
voor het gebruik in de accusatief, datief e.d. 
(lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp...)


MI (mij)
EJ (jou)
OL-LA (hem-haar)

MERMI (ons)
MEREJ (jullie)
MER (hun/hen)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten