maandag 7 april 2014

Zout (1)

zout is wel het allerlaatste waaraan ik denk
wanneer je Akzo Nobel zegt - maar ik ben
dan ook een Belg, geen Nederlander...

al kopen wij al jaren jozo zout (vaak toch)
en had mij de gelijkenis met hun verfpotten
net zo lang al kunnen opvallen...

je staat er niet bij stil, waar je zout vandaan komt
Vlamingen hebben Vlaams noch Belgisch zout
je vermoedde (denk ik) dat het ergens heel ver
weg gewonnen werd, als specerijen, met grote
schepen hiernaartoe gehaald - zeezout misschien
iets dichterbij...

maar nee, Akzo-zout..., dat is warempel Hollands!
dat is warempel Twents!!! - en dat wordt hier zomaar
al bijna honderd jaar lang uit de grond gehaald, niks
geen zee en zout water, gewoon die bodem uit !

Ak-Zo, van AKU en Koninklijke Zout Organondie 
fuseerden in 1969 - ieder blond schoolkind hier zal 
het wel weten...

maar wij dus pas sinds deze ochtend, toen we, voor
Aardrijkskunde, kennis namen van een oude schooltv-
uitzending over delfstoffen - 'ns kijken of dat wat zou
kunnen worden, volgende week...

dat hier ook aardolie gedolven wordt, in Schoonebeek
met name, was een tweede verbluffende ontdekking,
maar deed me toch wat minder achterovervallen - 
vreemd eigenlijk...

je blijft toch altijd iets missen, als inwijkeling





Geen opmerkingen:

Een reactie posten