vrijdag 9 mei 2014

Lyovochka

wat 'n ontgoocheling gisteren
de film The Last Station
die wij samen keken

houd me daarom vandaag
in de pauzes tussen Latijn door
(flink gewerkt: passief en datief
tegelijkertijd...) bezig met foto's 
kijken - ietwat weemoedig

de mooie site van Yasnaya Polyana
wat ik daar voel





zijn mooie graf...

en wat ik zie in lichaamstaal:
Tolstoj met dierbare vrienden,
Tolstoj met z'n vrouw, wat 
een verschil!




"Beauty has always been a huge factor in my attraction to people...
There is Dyakov, for instance. How could I ever forget the night 
we left Pirogovo together, when, wrapped in my blanket, I felt as 
though I could devour him with kisses and weep for joy. Lust was 
not absent, yet it is impossible to say exactly what part it played in 
my feelings, for my mind never tempted me with depraved images."

iets wat zij niet kon begrijpen
en nog steeds heel velen niet

evenmin de regisseur van
deze film

misschien moet ik het boek eens lezen
of Mijn Kleine Evangelie

of Ivan De Dwaas en Zijn Twee Broers 
Semjon De Krijger en Taras De Buik

er moeten toch érgens sporen terug te 
vinden zijn van Tolstoj's prachtige ziel 
en zijn - voelbaar - innige samelevings-
experiment...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten