maandag 5 mei 2014

Oud en nieuw

nieuw liedje
over de oude liedjes...



Wie kan nog de oude liedjes fluiten?


wie kan nog de oude liedjes fluiten
de oude liedjes over zijde en fluweel
over landen, ver weg, of over een kasteel
de liedjes die het kleinste kind kan uiten

ik ken ze nog goed, de liedjes die ik zong
over 't land van Maas en Waal, en beertje Colargol
over de zeven winden, over de herfst
over de dingen waarvan ik niet veel wist

wie kan nog de oude liedjes zingen
de oude liedjes met zoveel wijsheid
die voor een kind wel als magie moeten klinken
zonder zich iets af te hoeven vragen
zonder al te veel respijt

ik hoor ze niet meer, de liedjes die ik zong
wat is de reden, of klinkt dat soms te dom
want de nieuwe liedjes, daar hoef ik niet van
die liedjes over haat, over bedrog in het veelvoud
die hoef ik voor geen goud!
nee, die hoef ik voor geen goud! 

wie kan nog om de oude liedjes treuren
de oude liedjes, waar ik zoveel om geef
omdat ieder kind ze nog zou uiten
als was het eenieders lijfspreuk
als was het eenieders lijfspreuk



Geen opmerkingen:

Een reactie posten